Pseudo-eindheffing op fossiele leaseauto’s vanaf 2027

woensdag, 12 november 2025

Pseudo-eindheffing: wat betekent het voor jouw organisatie?

Vanaf 1 januari 2027 gaat er een belangrijke fiscale wijziging in die gevolgen heeft voor veel werkgevers met een wagenpark. Werkgevers die dan nog fossiele of hybride leaseauto’s ter beschikking stellen aan werknemers voor privégebruik, krijgen te maken met een extra heffing: de pseudo-eindheffing. Deze maatregel is bedoeld om de transitie naar emissievrij rijden te versnellen. En geldt enkel voor personenauto’s. Niet voor zogenaamde bedrijfswagens. 

Als Van Gent Lease volgen we deze ontwikkeling op de voet en helpen we onze klanten tijdig te anticiperen op de gevolgen. In deze blog zetten we de belangrijkste feiten, aandachtspunten en actiepunten voor je op een rij. 

Wat houdt de pseudo-eindheffing in?

De pseudo-eindheffing is een extra heffing in de loonbelasting die werkgevers vanaf 2027 gaan betalen als zij een fossiele of hybride leaseauto ter beschikking stellen die ook privé wordt gebruikt (inclusief woon-werkverkeer). Deze heffing is: 

  • 12% per jaar van de cataloguswaarde van de auto (inclusief btw en bpm); 

  • Onafhankelijk van een eventuele eigen bijdrage van de werknemer; 

  • Verschuldigd per loontijdvak, meestal per maand; 

  • Niet van toepassing op bestelauto’s; 

  • Wel van toepassing op DGA’s, maar niet op zelfstandigen (zzp'ers). 

Let op: Ook als de werknemer een sluitende rittenregistratie heeft en minder dan 500 km privé rijdt, geldt de heffing wél. Woon-werkverkeer telt namelijk als privégebruik.

Voorbeeldberekening

Een werknemer rijdt in een benzineauto met een cataloguswaarde van €30.000. De auto wordt ook privé gebruikt. De Pseudo-eindheffing voor de werkgever is dan 2% van €30.000. Dat is €3.600 per jaar. En dus €300 per maand. 

Deze kosten mogen niet worden afgewenteld op te medewerker. En komen dus volledig voor rekening van de werkgever.

Wie krijgt hiermee te maken?

Deze regeling is van toepassing op alle werkgevers die: 

  • Na 1 januari 2027 een fossiele of hybride personenauto (geen bestelauto) ter beschikking stellen; 

  • De auto ook beschikbaar stellen voor privégebruik (meer dan 500 km per jaar, dus inclusief woon-werkverkeer); 

  • Ook DGA’s die in een auto van de zaak rijden via hun BV vallen onder de regeling. 

Zelfstandigen (zzp’ers) vallen buiten deze regeling

Overgangsregeling tot 2030

Er is een overgangsregeling voor bestaande leaseauto’s. Auto’s die vóór 1 januari 2027 aan een werknemer ter beschikking zijn gesteld, vallen tot 17 september 2030 buiten de pseudo-eindheffing. Daarna wél, afhankelijk van hoe lang het leasecontract doorloopt. 

Voorbeeld: 

  • Leaseauto met startdatum 1 juli 2025, looptijd 5 jaar → loopt af op 1 juli 2030. Geen pseudo-eindheffing. 

  • Leaseauto met startdatum 1 januari 2026, looptijd 5 jaar → loopt af op 31 december 2030. Dan betaal je vanaf september t/m december 2030 wél pseudo-eindheffing. 

Conclusie: het moment van contracteren is cruciaal! 

Waarom deze regeling?

Met het verdwijnen van de bijtellingskorting op elektrische auto’s per 2026, wordt elektrisch rijden minder aantrekkelijk. De overheid wil dit compenseren door fossiel rijden duurder te maken, met als doel: 

  • Zakelijk rijden volledig emissievrij te maken; 

  • Klimaatdoelen en CO₂-reductie te behalen; 

  • Een versnelling van de overstap naar elektrische voertuigen af te dwingen. 

In 2024 was nog 50% van alle leaseauto’s fossiel. Dat zal dus omlaag moeten. 

Benieuwd naar de impact op jouw wagenpark?

Vragen over de Pseudo-eindheffing? Neem contact met ons op via onderstaand contactformulier en wij helpen je op weg!


This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Het laatste nieuws!