Hoe een uitdaging het ontstaan van Van Gent Lease inleidde

“Ik vind Toyota een prachtig merk. Maar helaas kan niet iedereen hier in de regio Toyota rijden.” Daar liep Niels na een tijdje bij Van Gent tegenaan – ongeacht of het nu om financial lease of operational lease ging.

De wagenparkbeheerder als uitstervend ras

Het zorgde ervoor dat de bedrijven die bijvoorbeeld op zoek waren naar een compacte bedrijfswagen niet naar wens konden worden geholpen bij Van Gent, simpelweg omdat er geen Toyota-model van te verkrijgen was. Niels: “Als Toyota Dealer zijnde, konden we natuurlijk niet even een Renault bij ons onderbrengen.”

Het gevolg? Een situatie waarbij mkb-bedrijven uit de regio voor meerdere leasemaatschappijen (zouden) moeten kiezen. Onhandig en ongewenst, aldus Niels. “Bij de gemiddelde mkb’er doet de directeur of een daarvoor aangewezen persoon het wagenparkbeheer. Hierdoor is het beheer van het wagenpark voor veel bedrijven een bijzaak. De ‘wagenparkbeheerder’ is tenslotte een uitstervend ras. Bedrijven zitten helemaal niet te wachten op een factuur van Toyota Lease én een factuur van Renault Lease én een van Peugeot Lease.”

Een bredere dienstverlening

Bij Van Gent zagen ze dit evenmin zitten. “We wilden onze zakelijke klanten graag een bredere dienstverlening kunnen bieden. We hebben een trouw klantenbestand, met veel berijders die al lang bij ons komen.” Daarom werd er vijf jaar geleden gestart met een merkonafhankelijke leasemaatschappij: Van Gent Lease, om ervoor te zorgen dat ook de mkb-bedrijven bediend konden worden. Door Niels omschreven als ‘universeel en onafhankelijk, maar wel met het sausje van Van Gent.'

Klant van het eerste uur, JB Tech uit Veenendaal is een prachtig voorbeeld van deze mkb-bedrijven. Johan van Eck, directeur JB Tech: “Van Gent kenden wij al jaren. Echter, konden zij met het Toyota aanbod onze wagenparkwensen niet invullen. Dankzij het ontstaan van Van Gent Lease hebben wij een op maat gemaakt wagenpark, met onder meer tien Renaults.”

Het 'op z'n Van Gents'

Wat dat sausje inhoudt, waar Niels het over heeft? “Betrokken zijn, ‘normaal’ doen… Het ‘op z’n Van Gents’, eigenlijk. Met andere woorden: je nergens te beroerd voor voelen, zeggen wat je doet en vooral doen wat je zegt. Volgens ons is het niet meer dan normaal dat je je afspraken nakomt. Dat is eigenlijk ook de manier waarop je volgens mij je zakelijke afdeling moet aankleden. Je kunt er wel voor kiezen er een totaal andere draai aan te geven, maar volgens mij past dat hier bij ons niet.”

Liever tien kleine klanten dan één hele grote

Bij deze merkwaarden hoort vanzelfsprekend ook dat je je nergens te goed voor voelt – en Niels beaamt dat. “Een bedrijf met twee auto’s in het wagenpark vind ik net zo belangrijk als een bedrijf met honderd auto’s. Het klinkt misschien gek, maar soms vind ik het misschien nog wel leuker om tien kleine klanten te bedienen dan één hele grote.” Volgens hem zit er een uitdaging in ervoor te zorgen dat ook de kleine ondernemer zich gewaardeerd voelt. “Ik vind het juist mooi om de service die ik aan grote klanten lever, ook aan een kleine(re) klant te leveren, waardoor die klant nooit meer het idee krijgt om nog naar een grote maatschappij over te stappen.”

Service op maat bij Van Gent Lease

Volgens hem zitten er sowieso significante verschillen tussen een partij als Van Gent Lease en (hele) grote maatschappijen. “De bereikbaarheid, bijvoorbeeld: in plaats van dat je vier keer je klantnummer invult en naar een willekeurige afdeling gestuurd wordt, bel je gewoon een 06-nummer en krijg je mij aan de telefoon. Met andere woorden: service op maat.”

Flexibel, korte lijntjes en vertrouwen

Doordat Van Gent Lease een ‘kleine’ partij is, kunnen ze ook heel flexibel zijn. “We hebben een klein team, korte lijntjes en bovendien een daadwerkelijk bezoekadres. De betrokken en persoonlijke manier van werken is iets wat het familiebedrijf al jaren doet en hoe het volgens mijn gevoel óók hoort. Alles gaat hier op vertrouwen; je moet het samen met de klant doen. Als je die werkwijze kopieert vanuit het dealerbedrijf en je doet die saus over de zakelijke afdeling, dan heb je volgens mij hier in de regio hetgeen waar heel veel klanten naar op zoek zijn.”

terug naar overzicht